Matbloggstoppen

Chocolate chip cookies

De klassiska kakorna, chocolate chip cookies
kommer från USA, skapades av misstag 1930 då en dam vid namn Ruth Wakefield fick slut på vanlig choklad i sin restaurang och blandade i blockchoklad i kakorna i hopp om att de skulle smälta ut i smeten.
Hon sålde receptet till Nestlé i utbyte mot livstids förbrukning av choklad (Hur bra låter inte det?!)
Ja där var lite bakgrundsfakta om kakorna.
De finns i många olika varianter och är himla gott!
Min syster bad mig baka chocolate chip cookies som hon kunde ha med till skolan och sälja för att tjäna pengar till en klassresa.
Så jag fick vara en säll storasyster och göra det! (+ att jag gärna bakar!)
 
Ingredienser (ca 18st)

100g smör
1dl strösocker
½dl rörsocker
1 ägg
2dl vetemjöl
½tsk bikarbonat
½tsk salt
½tsk vaniljsocker
100g blockchoklad (Valfri, jag använde ljus choklad)
 
Gör såhär:

Sätt ugnen på 200grader. Smält smöret långsamt i en kastrull, ta det från plattan och låt svalna.
Blanda smöret, socker, farinsocker och ägg. I en annan bunke blandar du vaniljsocker, bikarbonat, salt och mjöl. Hacka chokladen grovt.
Vänd ner mjölblandningen och chokladen i smeten. Klicka ut med jämna mellanrum på en plåt med bakplåtspapper och grädda mitt i ugnen ca 10 min eller tills kanterna börjar bli lite bruna.
Ta ut och låt svalna på plåten.
 
Så simpelt - Så gott!
God bless Ruth Wakefield typ!

Kommentera här: