Matbloggstoppen

Mini-morotscupcakes

Morotskaka lär ju vara något av det godaste som finns!
Lite nyttigare än vanliga bakverk är det också, så det är ju ett plus.
Idag gjorde jag morotscupcakes i mini format, en stor cupcake blir lätt för mycket för dem som bara vill ha lite granna. Var även snäll mot mamma & pappa så jag räknade ut kalorier på mina cupcakes, vilket blev ca 45kcal per cupcake. :)
Receptet går ju även att göra till normalstora cupcakes men vet inte hur många det blir och tiden i ugnen får ni känna er fram på!
 
 
Ingredienser (ca 45st)
 
1 ägg
3/4dl strösocker
1dl mjölk
½dl solrosolja
2dl mjöl (jag använde hälften vetemjöl hälften grahamsmjöl)
1tsk bakpulver
1tsk kanel
100g rivna morötter
 
130g färskost (Jag använde philadelphia light)
80g florsocker
några droppar citronjuice
 
 
Gör såhär:
 
Sätt ugnen på 200 grader, Vispa ägg och socker fluffigt, ha i de torra ingredienserna tillsammans med mjölk och olja. Ha sist i de rivna morötterna. Vispa ihop och häll upp i mini formar nästan ända upp.
Grädda mitt i ugnen ca 7 minuter, kolla & känn efter det går ju väldigt snabbt efterssom de är så små!
Låt svalna och gör sedan frostingen. Den gör du genom att bara blanda ihop sakerna bara.
Spritsa ut på cupcakesen så var det klart sen!
 
Förvara dem svalt så smälter inte frostingen ut. supergoda och lagom stora, bitesize!
Och somsagt är en cupcake endast 45 kalorier! Perfekt på en fredagkväll.
Ha en fortsatt bra kväll kära läsare :)
 

Kommentera här: