Matbloggstoppen

Nyttigare Chokladkaka

Hej alla läsare!
Har inte varit några inlägg än detta året, mina föräldrar har börjar att räkna kalorier och ska gå ner i vikt, vilket betyder att ina bakverk går åt här så rätt onödigt att baka om jag ändå måste slänga.
Det är ju allt detdär nu med nyårslöften etc.
Men nu har jag bakat en nyttigare chokladkaka! Väldigt lite kalorier för att vara chokladkaka, och den var huuur god som helst!
 
Ingredienser:
 
3 ägg
2dl rörsocker/råsocker
1dl dinkelmjöl
½tsk bakpulver
3/4dl kakao
2tsk vaniljsocker
2krm salt
250g mager kvarg (kesella)
 
 
Gör såhär:
 
Sätt ugnen på 200 grader. täck en form med löstagbar kant med bakplåtspapper.
vispa ägg och socker pösigt. Blanda alla torra ingredienser i en separat bunke och vispa sedan ner i äggsmeten. Rör ner kvargen och häll upp i formen.
Grädda i nedre delen av ugnen i ca 25 minuter, ta ut och låt svalna.
 
Denna goda sak är endast 210kalorier per 100 gram!
Man kan unna sig en rätt stor bit utan att det är så mycket kalorier, perfekt för er som försöker va nyttigare 
Ha en fortsatt bra lördag!
 

Kommentarer:

1 Jennie studerar i Los Angeles:

skriven

oh jag vet precis hur det är :)!! jag ÄLSKAR att baka men vill inte påverka mina stackars föräldrar som bara går upp i vikt! Så baka nyttiga kakor är ett stort plus och så MKT gott det finns att baka där ute som är nyttigt:D! ska testa på det här receptet!

Svar: Ja det är lite jobbigt! Jag äter inte så mycket själv heller så kan inte direkt baka så mycket :( gör det och berätta gärna vad du/ni tyckte :D
BakaMedErika

2 Malin:

skriven

Bra tips, tack!
Trevlig fredag!

/ Malin
malinedlund.blogg.se

Svar: Tack detsamma! :)
BakaMedErika

3 Enya:

skriven

Jag ska tipsa min moster om det här receptet :) Hon älskar att baka och så, men hon går på 5:2-dieten!

Svar: Gör det, hon kan visserligen inte ta hur mycket som helst men lite kan hon ju ta isåfall :D
BakaMedErika

4 Caroline:

skriven

Såg jättegod ut! ^^ Ett tips är att använda stevia strö eller nå liknande istället för socker då det inte innehåller några kalorier alls men smakar precis som socker :)

Svar: Har tyvärr inte stevia eller andra sötningsmedel hemma men ja det är ett bra tips :D
BakaMedErika

5 Jessica Jansson:

skriven

Mums! Jag tog 1dl stevia och 1 dl råsocker. Jag och sonen som båda är lite för runda tyckte detta var ett mycket bra alternativ!

Svar: härligt!!
BakaMedErika

Kommentera här: