Matbloggstoppen

Saffranskladdkaka med vit choklad och mandelmassa

Hittade ett recept som jag kände att jag verkligen var tvungen att testa!
Det var från en av mina absoluta favoritbloggar, besök henne gärna, hon har många superbra recept!
KLICKA HÄR
 
 
Ingredienser:
 
125 g smör
100 g vit choklad
0,5 g saffran (ett paket)
2½ dl strösocker
1½ dl riven mandelmassa
2 dl vetemjöl
3 ägg
2msk vaniljsocker
1/4tsk salt
 
Gör såhär:
 
Sätt ugnen på 175 grader. Ta en form med löstagbar kant och antingen smöra eller klä med bakplåtspapper.
Smält smöret och chokladen i en kastrull försiktigt, rör om hela tiden. Häll i saffran och ställ kastrullen åt sidan.
Blanda ihop alla torra ingredienser, tillsätt smörblandningen och sist äggen. Rör ihop till en fin smet. Häll i formen och grädda i mitten av ugnen i ca 30-35 min.
 
 
Denna kladdkakan var något av det godaste jag ätit! Älskar verkligen saffran, och det passar ju så bra nu i juletider :)

Kommentarer:

1 Jessica:

skriven

Men lägg av vad gott det låter!

Svar: den är sjuuukt god kan jag lova!
BakaMedErika

Kommentera här: