Matbloggstoppen

Morotscupcakes med pekannötter och kolasås.

Detta smarriga recept hittade jag från början HÄR men jag ändrade om lite efter mitt tycke!
 
 
Ingredienser:
Muffins:
2 dl strösocker
2 1/4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
½ tsk kanel
1 dl neutral olja
2 ägg
1 tsk vaniljsocker
3 dl rivna morötter
ca 1 dl hackade pekannötter
 
Frostingen:
115 g rumstempererat smör
3 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
400 g rumstempererad pfiladelphiaost
ca 2tsk limesaft
 
topping:
kolasås
hackade pekannötter
 
 
Gör såhär:

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda ihop mjöl, socker, bakpulver, salt och kanel i en bunke. Häll i olja, ägg och vaniljpulver och rör om så allt blandas. Vänd ner rivna morötter och pekannötter. Klicka ut smeten i formar, jag gjorde ganska stora så jag fick 8st.
Grädda mitt i ugnen i ca 15-18min eller tills du kan stoppa i en sticka utan att den blir kladdig.
 
Gör frostingen genom att vispa ihop alla ingredienser. Låt stå svalt medans muffinsarna svalnar.
När muffinsarna är helt kalla så spritsar/klickar man på frostingen och toppar med nötter och kolasås!

Kommentarer:

1 starsinlife.blogg.se:

skriven

Mmm låter gott!!

Kommentera här: