Matbloggstoppen

Lasagne ala Erika

Det var jättelängesen jag åt lasagne, och det är ju så himla gott!
Vi har ju här hemma att vi (Jag) skriver veckomenyer, och till denna veckan satte vi (Jag) lasagne på menyn!
Uppväxt med en sisådär god viktväktarlasagne eller färdigköpta lasagner, så ja.. inte uppväxt med det bästa.
Men idag fick jag göra min egna lilla kreation, inte gjort alltför mycket lasagne i mina dar, typ 3ggr om jag inte minns fel. Det blev himla god om jag får säga det själv.
Så nu ska ni få recept på Lasagne ala Erika!
 
Ingredienser: (ca 5portioner)
 
Köttfärssåsen:
500g älgfärs (eller annan färs om ni inte har älg)
500g krossade tomater med basilika
2dl vatten
1 gul lök
1msk timjan
1msk koncentrerad kalvfond
salt
vit- och svartpeppar
vitlökspulver
chilipulver
 
Bechamelsåsen:
25g smör
3msk mjöl
5dl mjölk
salt
vitpeppar
ca ½dl riven ost
 
Ihopsättning:
Lasagneplattor (Jag använde 9st)
ca 2dl riven ost
 
 
Gör såhär:
 
Sätt ugnen på 200 grader
Bryn köttfärsen, hacka löken och ta i. Låt steka ca 1 minut
Ta i krossade tomater, kalvfond och timjan. Ta sedan i kryddorna, smaka av så det inte blir för mycket av nån sort! Ni får ju gå efter egen smak såklart. Häll i 2dl vatten och låt puttra på svag värme medans ni gör bechamelsåsen.
Smält smöret i en kastrull, ha i mjölet och vispa sedan i mjölken så det inte blir klumpar.
Koka upp och sjud på låg värme. Kom ihåg att röra om väl så det inte bränner!
Det kommer tjockna och när det är tjockt som en ostsås så ha i ost och smaka av med salt och peppar.
Smörj en form, relativt liten, med smör/olja.
Varva köttfärssås, bechamel och lasagne plattor. Börja med köttfärs och sluta med ett lager bechamel. Strö sedan över riven ost och grädda i ugnen cia 30-40 minuter. Känn med en gaffel så att lasagneplattorna inte är hårda!
Ta ut och lått svalna innan ni äter.
 
Detta var något jag bara improviserade ihop och gud så gott det blev!
Älgfärs är verkligen fint kött, magert och så är det gott.
Tisdag och en vecka kvar till jul, ha en fortsatt bra dag!
 

Kommentera här: