Matbloggstoppen

Lussekatter

Vi börjar närma oss lucia, och vad passar bäst till luciafikat om inte lussekatter?
Jag är ett stort fan av saffran, jag tycker att det är supergott!
Finns ju dock många som inte gillar saffran, men lussekatter ska ha saffran tycker jag
Så idag blev det att baka årets första lussekatter, inte de vackraste jag gjort (Hade nog lite för lite mjöl i degen tror jag) men definitivt de godaste! :)
 
Ingredienser (ca 20st)

50g smör
½g saffran (ett paket)
2½dl mjölk
25g jäst
130g kvarg t.ex Kesella
1 rågad dl strösocker
1½tsk kardemumma
en nypa salt
ca 7-8dl vetemjöl
 
1 ägg
Russin
 
Gör såhär:

Smält smöret i en kastrull tillsammans med saffran. Häll i mjölken och värm till fingervarmt (ca 37 grader).
Smula jästen i en bunke och ha i lite av degvätskan och rör så att jästen löser sig. Ha i resten av mjölkblandningen och rör sedan i kvarg, socker, kardemumma och salt. Ha i mjöl en del i taget tills degen är smidig och släpper kanterna på bunken. Låt jäsa ca 30min under bakduk.
Ta upp degen på lätt mjölat bakbord, dela i 20 mindre bitar, rulla ut varje bit till en smal rulle som du sedan snurrar ihop till valfri form. Lägg på plåt med bakplåtspapper och tryck ner russin djupt. Låt jäsa ytterligare 30-40 min. Sätt ugnen på 225grader (200 med varmluftsugn). Pensla bullarna med ett uppvispat ägg. Grädda i mitten av ugnen 6-8min (7 minuter blev bra för mig, körde på varmluft)
Ta ut och låt svalna under bakduk.
 
Dessa blev väldigt saftiga och goda, kommer ta slut hur fort som helst! Får försöka hålla fingrarna i styr hmm..
Blir bra till adventsmyset imorgon!
Ha en fortsatt bra lördag mina vänner ♥

Kommentarer:

1 Jonas:

skriven

För mig är det inte lucia utan lussekatter =)

Svar: Precis så jag känner också! :)
BakaMedErika

2 Jonas:

skriven

Sedan vet jag inte om jag är ensam om det. Men jag vill gärna ha en varm kopp choklad med grädde i till :3

Svar: Det är du nog inte ensam om, jag är dock inget större fan av varm choklad :)
BakaMedErika

Kommentera här: