Matbloggstoppen

Äpplepaj - i ett äpple!

Idag ville jag satsa på någon nyttig efterrätt.
Har sett lite på internet om att göra äpplepaj innuti ett äpple, värt ett försök eller hur?
Det var huur gott som helst!
Rekomenderar starkt.
 
Ingredienser (1 portion)

1 stort äpple (Jag använde svenskt äpple)
1msk russin
1msk flagad mandel
Kanel
Honung
ev. glass till servering.
 
Gör såhär:

Sätt ugnen på 175grader. Skär av toppen på äpplet, gröp ur kärnhuset.
Gröp sedan försiktigt ur fruktköttet.
Skär det i mindre bitar, blanda med russin, mandel och kanel efter smak. Lägg tillbaka det i äpplet och ringla över lite honung. Ställ i en liten ugnsfast form eller på en plåt.
Ställ in mitt i ugnen i ca 15 min.
Tag ut och ät med en kula glass eller grädde, eller bara som den är.
 
Nyttigt, snabbt och hur gott som helst!
Inget socker - ändå sött
Smakar precis som äppelpaj, fast man slipper alla kalorier från pajdeg, massa socker osv.
Visst, glassen är väl inte nyttig men det är såpass lite så det räknas inte!
(Och föresten vem bryr sig?)
Glass är gott! Fredag är njutardag.
Så njut nu ordentligt mina vänner!
 

Kommentarer:

1 felicia:

skriven

låter gott :D

Kommentera här: