Matbloggstoppen

Cheesecake

Cheesecake är min favorit dessert.
Trots det så har jag bara gjort riktig cheesecake ca 2 gånger innan, och det var dessutom jätte längesen!
Så det var dax att göra det idag igen. Åh så gott det är ♥
Jättegott att ha citron i för att bryta av det söta lite
 
Ingredienser:
 
ca 30 pepparkakor
100g smör
800g färskost t.ex philadelphia
½dl strösocker
1msk vaniljsocker
3 ägg
1msk vetemjöl
skalet av 1 citron
 
Gör såhär:

Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret, mixa kakorna. Blanda ner smöret i kaksmulorna så det blir en massa. Häll den i en form med löstagbar botten och platta ut till en botten, och ta upp på kanterna lite om du vill ha det så!
Grädda i ugnen i ca 11 min.
Blanda ost, strösocker, vaniljsocker och mjöl. vispa i ett ägg i taget så det hinner blanda sig riktigt emellan.
Riv sedan citronskalet och ha i smeten, rör om ordentligt.
Häll i formen och ställ in längst ner i ugnen och låt den vara inne 35-40min.
Ta ut och låt svalna, ställ den sedan kallt innan servering.
 

Kommentarer:

1 Sofie:

skriven

Åh vilken härlig blogg du har, blir ju helt hungrig haha!

Svar: Kul att höra, tack så mycket :D
BakaMedErika

2 Carina J:

skriven

Den såg läcker och göörgod ut!

Svar: Tack så mycket! Den var riktigt god kan jag lova, låt mig gärna veta om du provar receptet hur det blev :D
BakaMedErika

Kommentera här: