Matbloggstoppen

Kanelbullar

Ja imorgon är det ju 4:e oktober, alltså kanelbullens dag!

Äntligen är dagen här, då man har en vettig anledning att äta massa bullar.
Jag erbjöd mig att baka bullar att ta med till min klass imorgon så vi får lite fredagsfika
Jag är ju så snäll!
Här är ett recept på helt vanliga kanelbullar, jätte luftiga och goda!
Själv tycker jag mer om att göra "Knutar" än att bara skära rullar. Blir inte riktig samma feeling
Ingredienser (ca 45st)

50g jäst för söta degar
150g smör
5dl mjölk
1dl socker
2krm salt
3tsk malen kardemumma
11-13dl vetemjöl
 
Fyllningen:
100g smör
1dl socker
1msk kanel
 
Topping:
1 ägg
pärlsocker
 
Gör såhär:

Smula jästen i en bunke. Smält smöret, blanda i mjölken och värm/låt svalna tills det blir ca 37grader.
Rör ner lite i jästen tills det löst upp sig, ta sedan i resten.
Ta i socker, salt och kardemumma. 
Arbeta in mjöl i degen tills degen är smidig och släpper från kanterna. (Ta inte för mycket mjöl för guds skull)
Låt jäsa under bakduk i 30-40min.
Ta ut degen på mjölat bakbord, knåda degen lite. Dela den på 2.
Börja med ena biten, kavla ut till ca 20x50cm.
Blanda ihop ingredienserna till fyllningen. Bre på hälften på halva degplattan.
Vik dubbelt / rulla och gör bullarna hur ni känner för det!
Lägg på plåt med bakplåtspapper, låt jäsa igen under bakduk ca 30min.
Gör nu samma med resten av degen såklart.
Sätt ugnen på 225grader.
Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö på pärlsocker.
Grädda mitt i ugnen ca 8-10min.
Kan även göras i varmluftsugn, då i ca 10-12 min på 200grader.
Tag ut och låt svalna på galler under bakduk!
 
Fyllningar och toppingar går ju att variera hur man vill.
Man kan ju till exempel ha vaniljfyllning, man kan toppa med flagad mandel osvosv.
Prova er fram!
 

Kommentarer:

1 felicia:

skriven

mums :D

Kommentera här: