Matbloggstoppen

Kladdiga cookies

Mina "Berömda" kakor blev det att baka idag med Jonas 
Dom kallas även "Koblaffor" för att det är precis så det ser ut.
Det är kladdiga kakor med massvis med choklad i
mmm så himla goda! Det är nog det receptet jag har gjort flest gånger kan jag säga

Ingredienser:
(orginalreceptet säger att det blir ca 24 stycken men jag får det till typ 10)


75g smör
500g choklad
2dl vetemjöl
½tsk bakpulver
1msk vaniljsocker
1krm salt
2ägg
1 3/4 råsocker / rörsocker

Gör såhär:
Smält smöret och 200gram av chokladen i mikron eller i en kastrull på riktigt svag värme. Hacka resten av chokladen grovt och spara till sist, den ska vändas ner i bitar.
Mät upp och blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker och salt.
Vispa äggen fluffigt tillsammans med råsockret. Vänd ner den smälta choklad- och smörblandningen och vispa ner mjölblandningen. Vänd ner den grovt hackade chokladen.
Klicka ut smeten med jämna mellanrum på bakplåtspappersklädda plåtar, tänk på att de flyter ut endel i ugnen sen. Grädda en plåt i taget i mitten av ugnen i 200grader i ca 7min. Kakorna ska ha stelnat till men fortfarande vara lite kladdiga i mitten. Låt svalna lite och njut sedan gärna tillsammans med ett stort glas mjölk!

 

Kommentera här: