Matbloggstoppen

Pasjka/Paschka

Hallådär allihop! Haft en bra påsk?
Nu såhär i påsktider så ville jag prova att göra ett ryskt bakverk eller dessert eller vad man ska säga.
Jag gjorde Pasjka/Paschka (Inte riktigt säker med stavningen, folk skriver olika) det är iallafall en rysk påsktårta typ. Den är väldigt god och krämig! Det är inte som en tårta utan har mer konsistens av en typ dessertost.
Jättelätt att göra med måste göras i förväg!
 
Ingredienser: (ca 4-6 portioner)

250g kvarg (kesella)
1dl russin
½dl sötmandel eller andra nötter
1dl vispgrädde
1½msk strösocker
½msk vaniljsocker
25g suckat
2 äggulor
 
 
Gör såhär:

Hacka russin och nötter, blanda med suckat, äggulor och kvarg.
Vispa grädden och blanda med socker och vaniljsocker. Rör ihop de 2 smeterna försiktigt så det är riktigt blandat. Det är en rätt lös massa.
Ta nu till exempel en tratt och sätt ett kaffefilter i, häll i smeten och ställ tratten i ett glas. Det ska nämligen rinna av nu i ca ett dygn så det kan vara bra att ha ett glas under tratten! Hittar ni någon bättre lösning på detta så kör på det, men så gjorde jag!
Efter ca ett dygn så har det runnit av en del vätska och du kan ställa upp den på ett fat och ta av filtret. Dekorera sedan med något om du vill det och sedan är det bara att hugga in!
 
 
Rätt söt och mastig dessert, men helt klart värd att testa! Supergod är den :D
 

Kommentarer:

1 Ida:

skriven

Verkade lite annorlunda! Men söt! Kan ju vara kul med lite variation.. Om man nu vågar.. ;)

Svar: Innan jag smakade första gången så var jag lite skeptisk (Ser ju ut lite som typ mögelost) men blev glatt överraskad när jag smakade så var tvungen att göra det hemma! Helt klart värt att testa :D
BakaMedErika

Kommentera här: