Matbloggstoppen

Vit choklad cheesecake

Vissa tränar / gymmar för att få en snygg bikini-kropp till sommaren, jag tränar för att kunna äta mer godsaker.
Det är i princip den motivationskällan jag har haha!
Igår så slet jag på gymmet i en och en halv timma så att jag skulle kunna äta mycket cheesecake och mysa till melodifestivalen.
Cheesecake är mitt favoritbakverk helt klart! Och med vit choklad så kan det ju knappast bli bättre ;)
 
 
Ingredienser:
 
150g digestivekex
75g smör
 
350g philadelphiaost (eller annan färskost)
3/4dl strösocker
1 ägg + 1 äggvita
1tsk vaniljsocker
1½tsk citronsaft
175g vit choklad
½dl vispgrädde
 
 
Gör såhär:
 
Sätt ugnen på 160 grader. Tag fram en form med löstagbar botten ca 24cm i diameter, och klä den med bakplåtspapper. Smält smöret och mixa det ihop med digestivekex. Tryck ut massan i formen, även en bit upp på kanterna. Förgrädda botten i ugnen i ca 8 minuter.
Vispa ihop färskosten med sockret. Ta i ägg, vaniljsocker och citronsaft och vispa ytterligare.
Smält försiktigt chokladen i grädden i en kastrull, ha låg värme för vit choklad är väldigt känslig för värme!
Ha i det i smeten och blanda. Häll smeten i formen och grädda mitt i ugnen i ca 40-45 minuter, ta ut och låt svalna.
 
Personligen tycker jag att cheesecake är som godast om den får stå i kylen en stund så att den är kall när man äter den, men smaken är som baken!
Hoppas ni tycker om den och ha en fortsatt bra söndag (:
 
 

Kommentarer:

1 Jasmine Lundvall:

skriven

Men yum!

Kommentera här: