Matbloggstoppen

American Pumpkin Pie

JAg har sån tur att jag har en vän i USA som gillar att skicka saker till mig ibland. vi pratade lite och jag sa att jag aldrig hade provat pumpa för det är inte lika lätt tillgängligt här.
Så han skickade över pumpa! Sån på burk då förstås, inte en hel pumpa.
Jag gjorde pumpapaj såklart, och det var sjukt gott!
 
Ingredienser:
 (En cup = ca 2.5dl)
Pajskal:
1 cup vetemjöl
75g smör
½tsk salt
2msk kallt vatten
 
Fyllning:
3/4 cup strösocker
1tsk kanel
½tsk salt
½tsk malen ingefära
2krm malen nejlika
2 ägg
425g pumpapuré
1 liten burk kondenserad mjölk
 
 
Gör såhär:
 
Sätt ugnen på 225 grader. Mixa mjöl och smör till fyllningen. Tillsätt salt och vatten och kör i matberedare tills det blir en deg. Kavla ut eller tryck ut i en 2liters pajform.
Till fyllningen, rör ihop socker, kanel, ingefära, salt, nejlika i en lite bunke. Vispa äggen i en stor bunke. Tillsätt sockerblandningen och pumpan till äggen. Rör ner den kondenserade mjölken lite i taget. Häll i pajformen.
Ställ in pajen i ugnen i ca 15 minuter, sänk sedan värmen till 175 och låt stå ytterligare 40-50 minuter tills man kan trycka ner en kniv utan att det fastnar nåt på den.
Ta ut och låt svalna.
 
 
Blir allra godast dagen efter om den står i kylen märkte jag imorse!
 

Kommentera här: