Matbloggstoppen

Glace au four

Nyårsafton nu då, 2013 har bara rusat förbi!
Känns som igår som det var 2012 och man sa samma sak om det året.
De allra flesta i min ålder drar ut på fest på nyår men då jag inte är den typen så är jag hemma med mamma och pappa och firar. Vi gör 3 rätters middag och iår fixade jag förrätt och dessert.
till Dessert gjorde jag Glace au four för första gången! Inte så krångligt som man tror och så är det himla gott!
Glace au four kallas även för glassbomb eller baked alaska, och är en tårtbotten med glass ovanpå som är täckt i marräng och körd i ugnen.
 
Ingredienser:
 
Tårtbotten (antingen köpt eller egengjord)
Glass
Ev. Bär (Jag hade blåbär)
Marrängsmet. (ca 3 äggvitor & 2-3dl socker)
 
Gör såhär:

Ta en skål eller form med den storleken du vill ha Glace au four'en i. Tryck i glassen och bär om vartannat och ställ in i frysen. Sätt ugnen på 200 grader och gör marrängsmeten. (Vispa äggvitor till hårt skum med elvisp och ha i socker lite i taget)
Skär tårtbotten i samma storlek som formen glassen är i är, och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Lägg upp glassen på botten och täck hela noggrannt med marräng smeten. Ställ in i ugnen och låt vara inne i ca 5 minuter eller tills marrängen fått färg.
Ta ut och servera direkt!
 
Ha ett riktigt gott nytt år nu allihopa!
 

Kommentera här: