Matbloggstoppen

Irländska Bullar

Bröd går åt snabbt som tusan här hemma..
Mamma och pappa äter till frukost, dessutom tar pappa med som fika till jobbet.
Så nu fick jag baka lite mer bröd!
(Det är ju dessutom mycket billigare att baka själv än att köpa)

Hittade ett recept på Irländska bullar, ett recept utan matfett där man istället har en redning med potatismjöl som gör bullarna saftiga. Gud så gott det blev kan jag lova!
 
Ingredienser (ca 15st)

4dl vatten
2msk potatismjöl
50g jäst
1dl vatten
1tsk salt
1-1½liter vetemjöl
 
Gör såhär:
 
Koka upp 4dl vatten med potatismjölet, låt svalna till 37grader.
Smula jäst i en bunke, blanda med 1dl fingervarmt vatten tills det löst upp sig.
Ha i potatismjölredningen och blanda.
Tillsätt salt och ca 8dl mjöl. Degen ska vara rätt lös!
Låt jäsa under bakduk 30min.
ta ut degen på mjölatbakbord. Knåda så bra det går, kommer vara jobbigt efterssom degen är - och skall vara - rätt lös.
Ta ut 15 jämnstora bitar, vänd i potatismjöl och lägg på en plåt med mjölade sidan uppåt.
Låt jäsa med bakplåtspapper över sig i ca 30 minuter.
Sätt ugnen på 225grader, grädda mitt i ugnen i 15 min.
Ta ut och låt svalna på galler utan bakduk.
 
Lite krångligt att göra pga den kletiga degen men det är ett väldigt billigt och himla gott bröd så det var värt det helt klart! :)
 

Kommentera här: