Matbloggstoppen

Nyttigare chokladmousse

chokladmousse är något av det godaste som finns enligt mig, därför blev jag himla glad att detta funkade!
Lyckades göra en nyttigare chokladmousse med nästan inga kalorier alls!
Det är ju inte helt nyttigt, men betydligt nyttigare än vanlig :)
Perfekt på en fredag när man vill ha något gott men ändå vara nyttig, blev helt exhalterad när jag smakade och insåg att det smakade chokladpudding!
 
Ingredienser:

1 äggvita
4tsk florsocker
½msk kakao
 
Gör såhär:

Vispa äggvitan till ett hårt skum, ta i florsockret och vispa en stund till. Ta sist i kakaon och vispa tills det har blandats ordentligt. Häll upp i en skål och ställ i kylen en stund så det blir kallt, sen är det bara att äta!
 
Kan säga att det inte är sista gången jag gör det här iallafall!
Ha en fortsatt bra fredag mina vänner ♥
 

Kommentarer:

1 Mikaela:

skriven

Ser supergott ut! Ska testa det, chokladgalen som man är!

Svar: Va kul! Ja det är ett helt okej alternativ till vanlig chokladmousse! Dock så smakade det ju lite mer åt chokladpudding-hållet, men det var himla gott faktiskt :D
BakaMedErika

2 elin wahlberg:

skriven

ser gott ut!

Svar: Tack så mycket!
BakaMedErika

3 Jennah:

skriven

Går nog att variera chokladmoussen ganska mycket, tack för tips! :)

Svar: Ja det går nog! Kommer du fram till någon bra variation så kommentera gärna vad du hade i så ska jag absolut prova!
BakaMedErika

4 Marja - Baka Sockerfritt:

skriven

Ser riktigt gott ut! Äggvita är verkligen en toppeningrediens!

Svar: Ja eller hur! nästan inga kalorier och proteinrikt, perfekt :D
BakaMedErika

5 caroline:

skriven

Den var faktiskt helt okej. Med lite grädde till så smakade det nästan precis som chokladpudding :D

Svar: Ja den är helt klart ett helt okej alternativ! Inte lika god som vanlig chokladmousse/chokladpudding men det funkar :D
BakaMedErika

6 pikahcu:

skriven

vet du hur många kalorier som var i den, och hur många som är i vanligt? Skulle vara roligt om du skulle kunna göra en jämnförelse på dina recept i framtiden så man verkligen ser skillnaden :)


Svar: Hej! Nej tyvärr just den räknade jag inte kalorier på, men den ligger på under 100 iallafall medans vanlig ligger på 400-500kalorier, så det är en stor skillnad. Ska tänka på det vid kommande inlägg när jag gör nåt lite nyttigare, tack för tipset! :)
BakaMedErika

Kommentera här: