Matbloggstoppen

Petit choux

Ett litet franskt bakverk, en litet petit choux.
Eller några stycken för att vara ärlig
Det blev att baka det idag iallafall!
Jag fyllde med vispad grädde och hallonsylt!
 
Ingredienser: (ca 12stora)

2dl vatten
2dl mjöl
75g smör
3 ägg
 
valfri fyllning, t.ex vispad grädde & sylt.
 
Gör såhär:
 

Sätt ugnen på 200 grader. gärna varmluftsugn. Ha vatten och smör i en kastrull. Koka upp och vispa ner mjölet lite i taget, vispa ganska kraftigt. Jag använde elvisp. Ta kastrullen från plattan och ha i ett ägg i taget under kraftig vispning. Spritsa ut degen på en plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen 20-25 minuter.
Tänk på att inte öppna ugnsluckan innan dom är klara, då säckar dom ihop!
Ta ut och låt kallna på galler. Skär eller klipp upp dom och fyll med valfri fyllning.
 
Rätt gott faktiskt, inte så svårt som vissa får det att framstå. Det svåra är att veta när det är klart i ugnen, tar man ut för tidigt sackar dom ihop.
Övning ger färdighet antar jag!
 

Kommentarer:

1 Jonas:

skriven

En väldigt bra petit choux får jag faktiskt säga =) Bra jobbat!

Oh, btw. Jag vet inte om du är något större film fan.

Men vi lottar just nu ut biljetter till SF Films "IRL" (Samma film som synts till i Metro för någon dag sedan) =)
http://thegamingground.com/2013/october/sf-film-irl-tavling-vinn-irl-biljetter-och-mossor.html

Kommentera här: