Matbloggstoppen

Sockerkringlor

Idag blev det att baka sockerkringlor!
Det var inte det vackraste jag gjort men gott blev det iallafall!
Och det är ju trots allt smaken som räknas.
Jag gjorde dock dubbel sats, så det blev jättemånga :D
 
Ingredienser (ca 20st)
 
100g smör
6½dl vetemjöl
½dl strösocker
1krm salt
1krm hjortronsalt
1 ägg
25g (½ paket) jäst för söta degar
2dl mjölk
 
Garnering

½ dl strösocker
25g smör
 
Gör såhär:

Skriva smöret i tunna skivor och lägg i en bunke. Häll i 6dl av vetemjölet, sockret, salt, hjortronsalt och ägg.
Smula i jästen. Värm mjölken till fingervarmt, alltså ca 37 grader. Hellre för kallt än för varmt!
häll mjölken över allting och arbeta ihop till en smidig deg. Tillsätt ev. mer mjöl om det behövs.
Låt jäsa under bakduk 30 min.
Sätt ugnen på 250grader
Ta upp degen på mjölat bakbord och arbeta ihop den lätt.
Dela i 20 bitar och rulla ut varje bite till en lång typ korv, lägg ihop till kringelform.
Lägg på en plåt med bakplåtspapper och låt jäsa i ytterligare 30 min.
Grädda mitt i ugnen ca 8 minuter eller tills de fått en fin brun färg.
Ta ut och låt svalna på galler under bakduk.
 
När de ska serveras så fixar du garneringen! Då smälter du smöret.
Penslar det på kringlorna och sedan doppar du dem i strösocker.
 
 
Dessa smakar ungefär som såna där sockermunkar man kan köpa i affären!
Farligt gott, hmm
Enjoy!

Kommentarer:

1 Annika:

skriven

GOTT!

Svar: Ja det var jättegott faktiskt :D
BakaMedErika

2 felicia:

skriven

ser riktigt goda ut :)

Svar: Dom var riktigt goda också!
BakaMedErika

Kommentera här: