Matbloggstoppen

Granola

Ni har väl inte missat trenden med att äta och speciellt göra egen granola?
Det är lätt att göra, det är gott och som en extra bonus - Det är nyttigt!
Så idag blev det att kolla vad jag hade i skafferiet och slänga ihop en granola.
Charmen är ju lite att man behöver inte följa nåt recept utan man tar vad man vill ha i - i den mängden man vill ha!
Men jag ska ge ett exempel på hur man kan göra, då anger jag så som jag gjorde det.
 
Ingredienser:

3dl havregryn
1dl hasselnötter
1dl pumpafrön
3/4dl solrosfrön
½dl mandelspån
1msk linfrö
1dl valnötter
 
Honung
Solrosolja
 
Tranbär
Kokos
Mörka Chokladknappar
 
 
Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader.
Klä en långpanna med bakplåtspapper. Häll i havregrynen
Hacka nötterna och strö över. Häll över pumpafrän, solrosfrön, mandelspån och linfrö.
Ringla över solrosolja och honung - Snåla inte med honungen!
Rör om och ringla över lite till med honung.
Ställ in i mitten av ugnen i ca 15-20 min, rör om var femte minut ellet något sånt.
Det är klart när det börjar bli lite brunt, men akta så det inte bränner!
Ta ut och blanda i Tranbär & Kokos om ni känner för det, eller kanske russin & torkad aprikos?
Helt upp till er!
Sen kan ni också när det har kallnat blanda i mörka chokladknappar om ni vill lyxa till det.
 
Exprimentera med olika saker att ha i.
Har ni några tips på vad man kan ha i granola?
Vad är eran favorit?
Lämna gärna en kommentar!
 

Kommentera här: