Matbloggstoppen

Saffransmazariner by Roy Fares

Nu i helgen provade jag och min pojkvän ett recept av Roy Fares. Det var saffransmazariner, och de blev jättegoda! Perfekt som lite julfika om man gillar saffran.
 
Ingredienser: (ca 9-12st beroende på vad man använder för form)
 
Mördeg:

120g rumsvarmt smör
60 g florsocker
180 g vetemjöl
20 g äggula (1st)
 
Mazarinfyllning:

50g smält smör
1 paket saffran
370 g mandelmassa
100 g rumsvarmt smör
110 g ägg (2st)
60g äggula (3st)
8g vaniljsocker
18 g vetemjöl
 
Hyvlad mandel att garnera med
 
 
Gör såhär:

Mördeg:

Knåda samman alla ingredienser eller kör i en matberedare till en deg. Plasta degen och låt vila i kylen i 20 minuter. Ta ut degen och knåda lite lätt. Kavla ut på mjölat bakbord och stansa ut 9-12 bottnar med en rund form (beroende på vad ni använder för formar, jag använde en muffinsplåt och då räcker det till ca 11-12st).
Fodra formarna och se till att det går över kanterna, ta sedan bort överflödet.
 
Mazarinfyllning:

Sätt ugnen på 180 grader. Smält 50 g smör och blanda i saffran, ställ åt sidan. Blanda ihop mandelmassa och smöret lite i taget tills det blir en slät massa. Tillsätt det smälta smöret med saffran. Blanda ner ett ägg i taget, med äggulorna också. blanda sist i vaniljsocker och vetemjöl och blanda noga tills det blir en slät och fin massa. Fyll formarna nästan ända upp, strö över hyvlad mandel. Grädda mitt i ugnen ca 15-17 min eller tills de har fått en fin gyllenbrun färg. Låt svalna innan du vänder ur formarna. Kan pudra med florsocker innan servering, jag skippade det.

Kommentera här: