Matbloggstoppen

Semlor / Semmelwrap

Nu har även jag testat på att göra den nya flugan - Semmelwrap!
Gjorde både vanliga och wraps då man har samma tillvägagångssätt fram tills man ska grädda.
 
 
Ingredienser: (ca 30st)

150 g smör
5 dl mjölk 
50 g jäst för söta degar
1 dl socker
1 rejäl nypa salt
2 tsk stött kardemumma
13-14 dl mjöl
 
ägg till pensling.
 
mandelmassa och grädde till fyllning
 
 
Gör såhär:
 
Smula ner jästen i en bunke. Värm mjölken till ca 37 grader, rör ner lite i jästen tills det löst upp sig och ta sedan i resten. Skär smöret i mindre kuber. Ta i smör, socker, salt, kardemumma och nästan allt mjöl. Knåda ihop eller kör i köksmaskin. När det har gått ihop till en deg, ta i resten av mjölet och knåda / kör i maskin i ca 10 min. Lägg en bakduk över och låt jäsa ca 1½ timma.
 
Dela degen i 30 lika stora bitar, rulla till bollar och lägg på plåtar med bakplåtspapper. Låt jäsa ca 40 min.
 
Sätt ugnen på 225 grader för vanliga semlor eller 175 för wraps.
Gör du vanliga semlor, pensla bullarna med vispat ägg och grädda mitt i ugnen ca 9-10min.
Gör du wraps så tar du en bulle och kavlar ut tunnt. Lägg på bakplåtspappersklädd plåt och grädda i mitten av ugnen ca 4-5 min. Lägg emellan två bakdukar efter gräddningen för att de inte ska bli hårda i kanten.
 
För fyllningen, blanda ihop mandelmassa med lite inkråm från bullen om du gör vanliga semlor, eller ta i lite grädde för att lösa upp det om du gör wraps. Fyll semlan och ta sedan på vispad grädde.
 
 
 
 

Kommentera här: